Sonntag, Juli 24, 2011

Before the Flatiron came


Diese Aufnahme aus dem Jahr 1884 habe ich bei Ephemeral New York entdeckt. Sie zeigt wunderbar jenen Ort am Südwestende des Madison Square, wo Broadway und 5th Avenue aufeinandertreffen und an dem heute das berühmte Hochhaus aus dem Jahr 1902 steht.


In dem Originalartikel wird beschrieben, dass das dreieckige Grundstück in den 1850ern als "Cowcatcher" bekannt war:

In the 1850s, the triangle-shaped plot at 23rd Street, Broadway, and Fifth Avenue was known as the “cowcatcher,” possibly because cows from nearby farms often wandered into it to avoid traffic.
http://ephemeralnewyork.wordpress.com/2011/06/27/what-was-there-before-the-flatiron-building/

Hier wollte ich eigentlich Schluss machen, bin aber den den Bildrecherchen zu dem Carteret, das ebenfalls an der 23rd Street liegt, nur ein paar Blöcke weiter westlich, unabsichtlich noch auf weitere Fotos aus der Zeit vor dem Flatiron gestoßen, denen ich einfach nicht widerstehen konnte.

(photograph unknown), Broadway, south from 23rd street, ca. 1895, from the Collections of the Museum of the City of New York

(photograph unknown), Broadway, 23rd street and 5th avenue, date unknown, from the Collections of the Museum of the City of New York

Ich gehe davon aus, dass das zweite Bild das ältere ist. Es fällt nämlich auf, dass im Bildhintergrund rechts jenes markante Gebäude mit der Kuppel fehlt, das im ersten Foto zu sehen ist. Bei diesem Gebäude handelt es sich um das "Sohmer Piano Building", das in den Jahren 1897-1898 gebaut wurde. Somit ist die Zeitangabe im ersten Bild auch nicht ganz zutreffend.

Die Fabrik, in der die Pianos gefertigt wurden, befand sich allerdings nicht dort, sondern am Vernon Boulevard in Queens.


In der englischsprachigen Wikipedia habe ich noch mehr Informationen über die Geschichte des dreieckigen Grundstücks gefunden:

The site on which the Flatiron Building would stand was bought in 1857 by Amos Eno, who would shortly build the Fifth Avenue Hotel on a site diagonally across from it. Eno tore down the four-story St. Germaine Hotel on the south end of the lot, and replaced it with a seven-story apartment building, the Cumberland. On the remainder of the lot he built four three-story buildings for commercial use. This left four stories of the Cumberland's northern face exposed, which Eno rented it out to advertisers, including the New York Times, who installed a sign made up of electric lights. Eno later put a canvas screen on the wall, and projected images onto it from a magic lantern on top of one of his smaller buildings, presenting advertisements and interesting pictures alternately. Both the Times and the New York Tribune began using the screen for news bulletins, and on election nights tens of thousands of people would gather in Madison Square, waiting for the latest results. During his life Eno resisted suggestions to sell "Eno's flatiron", as the site had become known, but after his death in 1899 his assets were liquidated, and the lot went up for sale. The New York State Assembly appropriated $3 million for the city to buy it, but this fell through when a newspaper reporter discovered that the plan was a graft scheme by Tammany Hall boss Richard Croker. Instead, the lot was bought at auction by William Eno, one of Amos's sons, for $690,000 – the elder Eno had bought the property for around $30,000 forty years earlier. Three weeks later, William re-sold the lot to Samuel and Mort Newhouse for $801,000. The Newhouses intended to put up a 12-story building with street-level retail shops and bachelor apartments above, but two years later they sold the lot for about $2 million to Cumberland Realty Company, an investment partnership created by Harry S. Black, CEO of the Fuller Company. The Fuller Company was the first true general contractor that dealt with all aspects of building construction except design, and they specialized in building skyscrapers. Black intended to construct a new headquarters building on the site, despite the recent deterioration of the surrounding neighborhood, and he engaged Chicago architect Daniel Burnham to design it. The building, which would be the first skyscraper north of 14th Street, was to be named the Fuller Building after George A. Fuller, founder of the Fuller Company and "father of the skyscraper", who had died two years earlier, but locals persisted on calling it "The Flatiron", a name which has since been made official.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flatiron_Building

Die Songlines sind leider nicht ergiebig, was die Vergangenheit des Flatiron-Grundstückes angeht. Auch das 1891er-Kartenwerk von Bromley bei David Rumsey bringt nicht wirklich durchschlagende Ergebnisse. Die vorherige Bebauung war nicht wohl nicht so bedeutend.
http://www.davidrumsey.com/



Bei der Gelegenheit fällt mir ein, dass mir Andy Frieder auch vor längerer Zeit einmal Bilder von dem Ort geschickt hat, so wie er vor dem Flatiron Building aussah. Dabei handelt es sich um folgende Bilder, für die ich bisher noch keinen Platz hatte, die jetzt aber gut in den Kontext passen:




Insbesondere das zweite Bild ist interessant, zeigt es doch vermutlich den Beginn der Bauarbeiten zum Flatiron Building. Die Gebäude, die einst dort standen, sind abgerissen und um das dreieckige Grundstück ist ein übermannshoher heller Zaun errichtet worden.

Da wir gerade dabei sind, werfe ich noch schnell einen Blick in die Sammlung der NYPL Digital Gallery. Neben einem neuen Foto aus dem Jahr 1897 gibt es noch einen weiteren Abzug des ersten Fotos von Andy Frieder, der etwas deutlicher geraten ist. Und damit endet die Reise in die Zeit am Madison Square, bevor das Flatiron Building kam.





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