Vielleicht ist es mal wieder an der Zeit, einen Blick auf ein Gebäude zu werfen, das es zwar bis ins Entwurfsstadium geschafft hat, das aber in der geplanten Form nicht realisiert wurde.
Die alte Metropolitan Opera befand sich von 1883 bis 1966 direkt am Broadway zwischen dem Herald Square im Süden und dem Times Square im Norden auf dem Straßenblock zwischen der 39th und 40th Street.
Aber bereits Mitte der 1920er wurde ein Neubau mit monumentalen Ausmaßen geplant, der von dem Architekten Joseph Urban 1926/27 entworfen wurde. Das Gebäude sollte auf einem Grundstück an der 57th Street zwischen 8th und 9th Avenue entstehen.
Im Originalton hört sich das so an:
"For sheer theatricality, however, nothing in Urban's work surpasses his schemes for a new Metropolitan Opera House. It is the embodiment of his belief that "a theater is more than a stage and auditorium. It is a place in which to experience a heightened sense of life. Otto Kahn, the chairman of the Metropolitan's board of directors, began planning for a new opera house in the mid–1920s. Of the several sites under consideration, one on West 57th Street between Eighth and Ninth avenues seemed the most feasible. Urban sought an architecture that would be as radical as Wagner's theater at Bayreuth and yet one in which the social functions and spaces – foyers, smoking rooms, rest rooms, dining areas – were to be carefully considered. "The purpose back of the building of a new opera house today," declared Urban, "must be to find an architectural form so free that it can in turn set free every modern impulse which would tend to heighten and develop the form of grand opera, to make it not grandiose but grand, majestic, as large in spirit as in scale." Urban's several proposals do, in fact, possess breathtaking grandeur, theatricality, and splendor. The exterior was almost fortress like, the interior suggested a cathedral. But his plans may also be seen as excessive, even vulgar – at least one critic likened it to Albert Speer's creations for Hitler. Ultimately, it was a theatrical vision for a theatrical space. Yet, because of disagreements among board members, rivalries among architects, disputes over accommodations for patrons (Urban's plan to extend the stage the entire width of the theater would have eliminated the side boxes), and ultimately financial difficulties and the Depression, the project was never realized"
Meinungsverschiedenheiten und die Finanzkrise gegen Ende der 1920er führten dazu, dass Urbans Neubau über das Projektstadium nicht hinauskam und der alte Theaterbau noch weitere vierzig Jahre in Betrieb blieb.
Der nun folgende Alternativ-Entwurf für einen Neubau der Met stammt ebenfalls aus den 1920ern, der Architekt Harvey Wiley Corbett schuf ihn 1928, in diesem Fall war die Lage des Opernhauses wohl dort, wo heute das Rockefeller Center steht.
Der Neubau entstand schließlich Mitte der 1960er und wurde 1966 bezogen. Die Metropolitan ist seit dem ein Teil des "Lincoln Center for the Perfoming Arts" und befindet sich zwischen Columbus und Amsterdam Avenue im Westen und Osten sowie der 62nd und 65th Street im Süden und Norden.
Quellen: Google, Corbis und
http://www.columbia.edu/cu/lweb/eresources/archives/rbml/urban/architectOfDreams/text.html
http://edoc.hu-berlin.de/histfor/8/PHP/Beitraege_8-2006.php
http://de.wikipedia.org/wiki/Metropolitan_Opera
http://en.wikipedia.org/wiki/Metropolitan_Opera
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